Tvivlsomme kandidater og heltinder…

…endnu et Heidi Backer udtryk, som jeg har grundet over og som jeg tror, taler ind i vores tid. Tænk hvis vi turde spejde efter, hvordan Gud udvælger ledere og følge ham i det.

Heidi nævner to mennesker som ikke var kommet med på lederholdet, hvis der har været en almindelig rekruttering; Luis der ikke kunne gøre bibelskolen færdig, fordi han ikke kunne læse og skrive, “men han var en mand fuld af barmhjertighed”og Helena, der var handicappet med kun et ben, men utrolig velsignet. Luis bliver præst på et bordel, som de til sidt må lukke, fordi alle kvinderne er kommet ud af prostitution og Helena er den som går foran og tilgiver det utilgivelige, fordi hun selv har mødt Jesus.

Jeg har arbejdet i kirken som sognemedhjælper og ved hvor vigtigt det er, at vi som ledere kan vores arbejde. Godt at kunne synge, være kreativ, dygtig til at undervise, stabil arbejdskraft og en god kollega, som fungerer godt i gruppen. Ja! Det er vigtigt i en etableret kirke, hvor vi skal have tingene til at køre. Men når der skal brydes ny jord, når Gud vil være gennembryderen og hyrden for sine får, når han vil komme med sin nåde og sandhed der renser og helbreder os fra top til tå, er det eneste han vil have fra os lydighed, afhængighed, overgivelse, kærlighed, mod og at vi tør at gå med.

Jeg tror, at vi er i en tid hvor Gud kalder nye ledere frem. Ledere som måske i vores øjne ser sårbare og ustabile ud, men som for Gud er stærke i deres magtesløshed. De skal gå foran os andre og være med til at bryde ny jord. Jeg har det fra det jeg ser omkring mig og jeg har det fra bibelen. I Esajas kap.61 står der, at dem hvis hjerte var knust, dem der var fanget og lænket, men er blevet helbredt og løsladt, de skal genopbygge ruiner fra fortiden. Det er dem der skal genopbygge de ødelagte byer.

Det er gode nyheder for dig, som føler dig svag og har brug for Gud: Gud er stærk og kan bruge dig lige præcis som du er. Det er en udfordring for dig, som føler dig ovenpå og med styrke: hvad kalder Gud dig til, som er så stor en opgave, at du ikke magter den i egen kraft?

 

Skriv en kommentar